Frank de Ronde

Frank de Ronde: ‘Groeien om continuïteit te waarborgen’

Frank en Amanda de Ronde zijn de oorspronkelijke oprichters van het pluimveebedrijf. Frank richt zich tegenwoordig vooral op de ontwikkeling van de organisatie en is verantwoordelijk voor de acquisitie en de financiën.

“Kippen zijn leuke en grappige dieren. De manier waarop ze bewegen heeft iets ritmisch. Ik vind het bewonderenswaardig dat ze in staat zijn om zoveel eieren te leggen. Dat maakt ze zeer efficiënt.”
Pluimveehouder Frank de Ronde combineert een passie voor dieren met een passie voor ondernemen. De voormalig ICT’er begint in 1995 een pluimveebedrijf in het Drentse Spier. Frank houdt zich hoofdzakelijk bezig met acquisitie en de ontwikkeling van het bedrijf. Ondersteund door Amanda is hij met zijn creatieve brein continu op zoek naar ideeën om de Happy Chicken Farm mee vooruit te helpen. Daarbij laat hij zich niet leiden door conservatieve denkwijzen. Een mooi voorbeeld daarvan is dat Frank in 2016 een Masterclass Alternatieve Financieringsvormen volgde. “Wij geloven niet in de traditionele manier van ondernemen in de agrarische sector. We zoeken graag de samenwerking op, zowel binnen als buiten de Happy Chicken Farm.”  Amanda heeft de laatste jaren naast het kippenbedrijf een eigen interieur advies bedrijf opgebouwd (www.hallohuis.nl). Als mede-eigenaar van de Happy Chicken Farm houdt ze zich derhalve vooral bezig met meedenken en besluiten in grote beslissingen en creatief meedenken in het oplossen van grote uitdagingen.

Omslagpunt
In 2010 komen Frank en Amanda tot de conclusie dat uitbreiding in (operationeel) management een belangrijke voorwaarden is voor de toekomst van het bedrijf. Dat is een belangrijk omslagpunt. Vanaf dat moment gaan ze intensief samenwerken met Jolanda Bakker. Samen met Jolanda is de naam en concept Happy Chicken Farm bedacht en ontwikkeld. De Happy Chicken Farm is sindsdien snel gegroeid. Jolanda is nu alweer enkele jaren mede-eigenaar van de Happy Chicken Farm. Sinds 2016 heeft ook Marinka Bakker een belangrijke rol in de organisatie van de Happy Chicken Farm. “Jolanda en Marinka doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Dat geldt ook voor mij. Zo versterken we elkaar.”

Groeistrategie
De groeistrategie van de Happy Chicken Farm is erop gericht de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Daarbij draait het niet om vergaren van bezittingen. Krappe marges opvangen met volume en zo de concurrentiepositie verbeteren, dat is het idee. “Het gaat om de toekomst van de Happy Chicken Farm. Hebzucht is mij vreemd. Dat ligt niet in mijn karakter opgesloten”, vertelt Frank.
Bij de Happy Chicken Farm gaat de wet van de grote getallen op. Het doorvoeren van kleine veranderingen heeft soms grote gevolgen. Dat biedt kansen. “Er is sprake van een vliegwieleffect”, aldus Frank. De ondernemer heeft oog voor de demografische situatie in de agrarische sector. Met de Happy Chicken Farm wil hij daar op in spelen.”Veel pluimveehouders zijn vijftigplusser en hebben geen opvolger. Dat triggert me.”
De Happy Chicken Farm is continu op zoek naar passende oplossingen voor pluimveebedrijven. Daarbij gaat de voorkeur uit naar locaties met vrije-uitloopkippen, zo vertelt Frank. “Veel mensen uit de pluimveesector weten van onze uitbreidingsplannen. We worden actief benaderd door makelaars. De Happy Chicken Farm is volop in beweging. Daar krijg je als ondernemer veel energie van. Ik heb een ontzettend leuke baan.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Frank vindt het minstens zo belangrijk dat ook de medewerkers van de Happy Chicken Farm met plezier naar hun werk gaan. Dat is een basisvoorwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zo vindt hij. “Jolanda, Marinka en ik hebben veel respect voor onze medewerkers. We laten mensen in hun waarde. Dat zit er echt bij ons ingebakken. We vinden het leuk om te zien hoe onze medewerkers zich ontwikkelen. Daar proberen we de kaders voor te creëren.  De pluimveehouderij is ook een leuke sector om in te werken. Dieren, management, techniek, inkoop/verkoop en logistiek: je moet van alle markten thuis zijn. Dat moet jonge mensen aanspreken.”